Vejledning: Ansøg om at blive arrangør 

Folkemødets Selvbetjening
Det er via Folkemødets Selvbetjening at du ansøger om at plads på Folkemødet, tilmelder events til det officielle program og bliver akkrediteret som presse. 
Første trin er at oprette en profil. Når du har oprettet din profil skal du udfylde en række oplysninger. Navn, organisation, adresse m.v. Disse oplysninger føres automatisk videre i din ansøgning.
Ligeledes skal du bekræfte din e-mail før du kan oprette din ansøgning. Det gør du ved at trykke ”bekræft e-mail”, hvorefter du modtager en mail med et link du skal trykke på. Herefter er du klar til at bruge Folkemødets Selvbetjening.


Første del: ”Ansøg om plads på Folkemødet”
Uanset hvordan du ønsker at deltage, hvad end det er en stadeplads, bådplads, privat eventsted, tider i debattelte eller Civiltinget, skal du søge i én samlet ansøgning. I denne kan du specificere hvis du har en prioriteret rækkefølge for deltagelse, eller hvis du ønsker at deltage på flere måder samtidigt.
Udover en (prioriteret) deltagelsesform, skal din ansøgning indholde en markering af hvilke emner du behandler, eventuelle medarrangører samt en kort forklaring af hvorfor og hvordan man ønsker at deltage på Folkemødet.  
Ligeledes skal man søge hvis man ønsker at benytte gas og/eller grill. Af sikkerhedsmæssige årsager er det ikke muligt at benytte grill på alle stadepladser. 
Ansøgning om at blive arrangør åbner primo november og lukker igen for stade- og bådpladser den 15. november. Efter den 15. november er det stadig muligt at ansøge om at blive arrangør på Folkemødet med privat eventsted, tider i debattelte eller Civiltinget. 

Bemærk: Ønsker du at søge om en eller flere pop-up tider foregår det via Folkemødets hjemmeside.

Temaområder
Hvert år oprettes en række forskellige temaområder; f.eks. “Mad & Meninger”, “Lov & Orden”. De enkelte temaområder ligger ikke fast og kan ændres fra år til år. Ønsker man at blive en del af et temaområde, kan man skrive dette i sin ansøgning under bemærkninger i “Deltagelsesformer”. Det er ikke muligt at søge direkte om optagelse i specifikke temaområder. 

Anden del: ”Design af stadeplads” (gælder for stade- og bådpladser samt private eventsteder)
Når man er blevet godkendt som arrangør på Folkemødet, og har fået tildelt en placering (stade- eller bådplads) kan man designe sin stade-/bådplads eller sit private eventsted. Dette skal gøres fra januar til april (se deadlines for specifikke datoer). Når du designer din stadeplads kan du bestille:
• Elpakke (obligatorisk for stade- og bådpladser)
• Lydpakke
• Kablet internet
• Telt
• Inventar

Derudover skal man:
•    Udfylde en stadepladsbeskrivelse 
•    Navngive sit eventsted
•    Uploade en skitse af stadepladsnen indretning, herunder åbninger, placering af bannerholdere, placering af en eventuel scene mv.
•    Angive hvornår man ønsker at checke-ud
•    Angive en række sikkerhedsmæssige oplysninger (f.eks. brug af grill/gas) 

Af hensyn til den nødvendige koordinering i forbindelse med opstilling og nedtagning, skal telte lejes gennem Foreningen Folkemødet. Dette sikrer på forhånd, at alle nødvendige godkendelser er på plads, da myndigheder ikke tillader opsætning af ikke certificerede telte. Dette gælder også pavilloner. I visse tilfælde er det muligt at medbringe eget telt eller konstruktion.

Stadebeskrivelser
Alle arrangører, som har fast eventsted på Folkemødet (stadeplads, bådplads og private eventsteder), skal oprette en stadebeskrivelse, der kort beskriver stedets indhold og hvem der står bag. Stadebeskrivelserne kan benyttes til at beskrive løbende eller gentagne aktiviteter, som ikke skal medtages i programmet som enkeltstående events, men som alligevel har interesse for publikum. Stadebeskrivelser skal indsendes via Folkemødets Selvbetjening, hvor stadet er tilmeldt. 

Tilbagemelding på ansøgning
Alt efter hvad du søger om, modtager du svar på forskellige måder.  

Stade- og bådpladser
Du vil modtage svar på jeres ansøgning i to omgange. 
Pladsgodkendelse: Inden jul meddeler Foreningen Folkemødet hvor stort et areal I kan råde over samt i hvilket område det ligger. Bekræftelsen betyder, at I kan komme videre i jeres planlægning. Efter første bekræftelse er det muligt at annullere ansøgningen indtil primo januar uden betaling (se deadlines for specifikke datoer). Herefter hæfter I for areallejen på det tildelte areal.
Placering: I januar får I tildelt jeres konkrete placering på Folkemødet, dvs. jeres stadenummer i det område, som blev oplyst ved første bekræftelse. 

Private eventsteder
Søger du inden december modtager du svar inden jul. Derefter modtager du svar løbende indtil deadline for ansøgning. 

Tider i debattelte og pop-up events
Tider i debattelte og pop-up events besvares løbende. 

Tid i Civiltinget
Civiltinget lukker for ansøgninger primo januar, og du modtager svar på din ansøgning medio januar. 

Arealtildeling

Ved tildeling vægtes:

  • Ansøgninger fra foreninger og interesse- og branche-organisationer højere end enkeltstående virksomheder
  • Ansøgninger med flere parter bag
  • Ansøgninger der rummer tværgående debatter
  • Ansøgers egne ønsker, tematiske tilhørsforhold